En triathlon- cykel- och skidförening i Nacka

Tävlingsinformation och vanliga frågor

Anmälan – Hur och var anmäler jag mig?
Anmälan till Badsjötriathlon 2019 gör du här: Anmälan Badsjötriathlon 7 september 2019
När startavgiften är registrerad är du anmäld och syns därmed i startlistan samt får ett bekräftelsemail till den mail du angett vid anmälan.

Betalning – vad kostar det, hur betalar jag?
Startavgiften för Badsjötriathlon är 400 kr.
Betalning sker till föreningens bankgiro 342-7143. Betalningsmottagare är Athletic Club Salt Lake. Ange namn i betalningen.
Medlemmar i AC Salt Lake betalar 300 kr i startavgift.
Ansökan om medlemskap i AC Salt Lake görs här: Ansökan medlemskap AC Salt Lake.
Årsavgiften för medlemskap i föreningen är 250 kr.
Hur många startplatser finns det?
Det totala antalet deltagare 2019 är 200 st. Först till kvarn gäller…

Ändringar av anmälningsuppgifter?
Ändring av anmälningsuppgifter, så som t.ex. klubb eller personuppgifter görs på egen hand på förbundets hemsida.

Avbokning – om jag inte kan starta?
Vi kan avboka dig från tävlingen, men vi kan tyvärr inte betala tillbaka anmälningsavgiften om du skulle få förhinder och inte kan delta, men med Startklar kan du få tillbaka anmälningsavgiften om du inte kan delta på grund av sjukdom eller olycksfall. Läs mer på www.startklar.nu

Försäkring – Är jag försäkrad när jag tävlar?
Som deltagare är du olycksfallsförsäkrad under tävlingen. Läs mer här på Svenska Triathlonförbundets hemsida.

Genom tävlingslicensen är du olycksfallsförsäkrad i FOLKSAM vid träning och tävling. Deltagare i motionsklass är försäkrade under tävling på arrangemang som är sanktionerade av Svenska Triathlonförbundet.

Licens – Behöver jag licens?
Deltagare i Badsjötriathlon behöver ingen licens för att delta, då det är ett motionslopp.
För dig som tävlar mycket och frivilligt vill teckna licens, se under fliken ”Bli medlem” hur detta ordnas.

Regler under tävlingen
Allt tävlande sker på egen risk. Det är ditt ansvar som tävlande att känna till tävlingsbanorna. I tävlingen gäller Svenska Triathlonförbundets regler. Allt tävlande sker på egen risk. Godkänd cykelhjälm måste bäras av samtliga deltagare och skall visas upp i samband med incheckning av cykeln. Rullåkning (drafting) är förbjuden på cykel-momentet! Det måste vara en lucka till framförvarande cyklist på minst 10 meter. Vid omkörning får du ligga närmare framförvarande cyklist under max 20 sekunder. Blir du omkörd ska du direkt falla tillbaka på 10 meter. Gällande trafikregler skall följas och upphävs endast av polis.

Åldersgräns
För att delta i Badsjötriathlon måste man fylla 16 år under 2019. Dispens kan medges.

När kan jag hämta min nummerlapp?
Nummerlappar hämtas ut på plats i sekretariatet på tävlingsdagen från kl 09:30.
Nummerlappen får du inte ha under din våtdräkt på simningen. Nummerlappen ska placeras bak under cyklingen och fram under löpningen. Det är viktigt att nummerlappen är väl synlig. Det är inte tillåtet att vika eller klippa i nummerlappen.

Vilka tider gäller? (Tiderna är preliminära)
09:30 – Växlingsområde, sekretariat med nummerlappsutdelning och cykelincheckning öppnar
11:15 –    Cykelincheckning stänger
11:40 –  Samling på stranden för gemensam uppvärmning, pepp och genomgång
12:00 –  Start
13:03  – Första målgång, ca
14:05 – Alla tävlande beräknas vara i mål
14:20 – Prisutdelning och lotteri. ca
15:00 – Tävlingsområdet stänger

Växlingsområde och incheckning av cykel?
Alla tävlande har tillgång till växlingsområdet från kl 09:30 på tävlingsdagen. Incheckning av cykeln sker senast 45 minuter före start. Vid incheckningen kontrolleras din cykel (bromsar) samt godkänd hjälm. Du måste inte ha en racercykel, utan MTB, citybike eller annan standardcykeln fungerar bra. Dock ej el-cykel! Efter att dina bromsar kontrollerats placerar du din cykel på lämplig plats (bikerack). Bikeracksen är inte märkta/numrerade, utan det är föst till kvarn som gäller. Platserna i växlingsområdet är försökta att vara anpassade så rättvist som möjligt i förhållande till in/utpassering till de olika momenten. Vid din plats i växlingsområdet placerar du din tävlingsutrustning. Endast tävlingsutrustning får finnas och tävlande vistas i växlingsområdet. Växlingsområdet är inhägnat och bevakat. Athletic Club Salt Lake tar inget ansvar för värdesaker i växlingsområdet.

Ombyte mellan distanserna sker vid cykeln i växlingsområdet. Förbered kläder, handdukar, skor, hjälm, glasögon etc. Packa gärna i stor plastlåda (typ IKEA). Du får inte vara naken i växlingsområdet. Håll ordning! Många i rörelse, många prylar, lätt att något får fötter.
Endast tävlande och funktionärer får vistas i växlingsområdet. Mot uppvisande av nummerlapp hämtar du ut din cykel i växlingsområdet efter avslutad tävling. Var rädd om nummerlappen. Fråga en funktionär om du tvekar eller undrar om något, alla finns på plats för att hjälpa dig.

Var kan jag värma upp innan start?
Simuppvärmning sker i Bagarsjön. Cykel- och löpuppvärmning på respektive bana.

Simning
Simstarten sker stående på stranden. Simbanan är en motsols tvåvarvsbana utmärkt med orange bojar.  Vi rekommenderar våtdräkt. Du som vet med dig att du simmar fort, ställ dig långt fram. Du som simmar lite långsammare, ställ dig längre bak. Simma gärna på kanten av fältet. Detta för att minimera trängsel och kollisioner i vattnet. Fram till första bojen kan du räkna med en del stök och bök, sen lugnar det ner sig. Varvning på stranden. Slappna av. Andas lugnt. Njut!

Cykling
Godkänd cykelhjälm måste användas och sitta knäppt på huvudet innan du tar cykeln från cykelstället. Det är inte tillåtet att cykla i växlingsområdet. Du får hoppa på cykeln först vid markering efter växlingsområdet. När du kommer tillbaka för växling till löpning måste du kliva av och leda cykeln in i växlingsområdet. Efter avslutad cykling ska cykeln ställas/hängas tillbaka på sin plats/bikeracket. Cyklingen sker på en trevarvsbana medsols med varvning vid växlingsområdet. Banan har endast högersvängar. Allmänna trafikregler gäller.

Löpning
Löpningen sker på en medsols trevarvsbana med varvning vid växlingsområdet.

Finns det dusch och omklädningsrum?
Dusch och omklädning ombesörjs av var och en på egen hand, vi har inte tillgång till detta. BajaMaja finns på stranden.

Hur lång tid tar loppet?
Banan är relativt snabb, utan några större inbromsningar eller backar på cyklingen och flack löpning. De snabbaste beräknas vara i mål efter cirka en timme, de sista beräknas i mål efter c:a två timmar.

Tips, att tänka på för dig som testar triathlon första gången:

  • Väderprognos?
  • Kom i god tid.
  • Kom förberedd. Allt blir roligare om du tränat en del på varje moment.
  • Ät ordentlig frukost men du behöver inte kolhydratladda, det är inte så långt.
  • Ta bort allt överflödigt, släpa inte runt sådant du inte använder. Klä dig tunt, du kommer inte att frysa.
  • En extra handduk att torka fötterna och få bort ev. sand efter simningen är bra.
  • Prova banan, alla momenten, i lugn och ro. Prova på att göra en växling. Prova på att springa efter du cyklat.
  • Gå igenom varje moment och klädsel för varje moment noga. Använd så få plagg som möjligt, varje plagg tar bara extra tid och är oftast för varmt.
  • Triathlondräkt är ett tips!
  • ”Race-belt”? Bra att fästa nummerlappen i under cykling och löpning.
  • Kolla simutrustningen. Simglasögon? Våtdräkt? Simmössa? Näsklämma? Öronproppar?
  • Fungerande bromsar? Växlar? Vattenflaska och flaskställ? Hjälm? Pedaler? Extraslangar/pump?
  • Ta bort allt från cykeln du inte kommer att använda, t.ex. cykelkorg, pakethållare och lampor.
  • Löpningen. Insprungna skor? Tånaglarna? Keps? Klädsel? Strumpor? Hur känner publiken igen mig?
  • Var på plats i god tid. Kolla de olika momenten, sträckorna, växlingsområdet, ut/in. Alla in/utpasseringar är väl uppmärkta med stora skyltar.
  • Ha koll på hur många varv du cyklat/sprungit. Det är lätt att tappa räkningen i stressen.
  • Ha kul!
  • Ropa åt publiken, de ropar mångfalt tillbaka!